Céline Pourveur en Paul Pourveur
Victor De Raeymaeker
Non-fictie
  • 224 keer bekeken
  • minuten leestijd
  • Reacties

Waardering

22 oktober 2022 Verstolen werelden. Intérieurs secrets.
Dit boekje werd gerealiseerd met de steun van Crea.Brussels, initiatief van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, georganiseerd door ST’Art in samenwerking met Hub.Brussels, de steun van Flanders Literature en de steun van de Fédération Wallonie-Bruxelles.
In de romantische 19e eeuw werd er gulzig over en met gevoel en gevoelens geschilderd, geschreven, gecomponeerd, met bij voorkeur onbestemde droefheid, eenzaamheid, verdriet, (onbeantwoorde) liefde, de kleine mens in de natuur, belaagd door het noodlot en de zinloosheid van het bestaan, een vrouw speelde een centrale rol en werd dan ook dikwijls het onderwerp van veelvuldige uitbeeldingen van melancholie, droom, verlangen, (smachtend), introspectie, intuïtie, spontaniteit en vooral ongerepte reinheid in de verbeelding van de man.
In die uitbeeldingen van “toen” staart een vrouw vanuit een of ander vertrek, een duistere woonkamer, de ruimte van een burcht, een hutje in de heide, een treincoupé, of -liefst- in een slaapkamer, een gelijk welke kamer uit het raam, met grote ogen, een onbestemde blik, slingerend tussen hoop, angst en verlatenheid, opgesloten in haar eigen wereld.
In dit boek hebben twintig Nederlandstalige en Franstalige auteurs-fotografen, hun inspiratie gezocht in die 19e eeuwse beelden en atmosfeer en er met 21e-eeuwse middelen (20 vrouwen namen een foto van zichzelf), gevoelens en kijk vanuit verschillende leeftijden, verschillende generaties en disciplines, hun visie gegeven op de “wereld” tout court, van de “moderne” vrouw van deze 21ste eeuw.
Het zijn bijna allemaal literaire – poëtisch getinte, contemplatieve, dromerige teksten, waarin zelfs het verlangen “om mezelf om te brengen” niet tot de dagklare werkelijkheid lijkt te behoren.  Ook fait-divers en cursiefjes, kleine scènes, geluiden, kleuren, atmosfeer, de ander, die ene, het mysterie, het onverwachte, jeugdherinnering, het verleden, soms het speelse, een tikkeltje humor, toekomstperspectief,  de verrassing, wat onwerkelijk lijkt, van dichterlijk vloeiende teksten tot “echte” gedichten, toch – een verrassing - dat ene korte, conventionele, alledaagse, ongeïnspireerde tekstje.
De foto’s variëren, ochtend, dagklaar, schemerdonker, of kaarslicht, dubbele of enkele pagina, vrouwelijke présence die je aankijkt “hier ben ik” of weerkaatsing “waar ben ik” in raam of spiegel, of versierel in het beeld, zwart-wit-grijs of kleur, avond, misschien nacht.
Als je beide talen smaakt, is dezelfde tekst lezen in die tweede taalversie een toegevoegd plezier.

Vertaalster/traductrice Katelijne De Vuyst leverde buitengewoon professioneel en geïnspireerd werk, waarbij vertalingen soms zelfs beter zijn dan de oorpronkelijke tekst. Met spitse vondsten: “Een twee en ei naar binnen. Wachten op iets nieuws.” Dat zich losjes inspireerd tot: “Attendre quelque chose de n’oeuf.”

Aangenaam in de hand, aangename druk, mooie lay-out en foto’s: een boekje dat je met plezier ter hand neemt, even proeft, er even in leest, een moment in de dag acccentueert.

Victor De Raeymaeker
Schrijfsters/Autrices

Nl: Anne Provoost, Annelies Verbeke, Saskia De Coster, Maravilha Munto, Ruth Mellaerts, Anna Luyten, Lotte Ogiers, Anna Van Hoof, J.V. Neylen, Anna Carlier.

Fr: Barbara Abel, Pamela Ghislain, Caroline Lamarche, Marie-Sixtine Grignard, Marie Henry, Isabelle Wéry, Aïko Solovkine, Victoire de Changy, Zaïneb Hamdi, Haleh Chinikar.
Céline Pourveur en Paul Pourveur
Victor De Raeymaeker
Non-fictie
-
_Victor De Raeymaeker - Recensent
Meer van Victor De Raeymaeker

_Van zelfde auteur

_Nieuwste recensies

Bekijk alle nieuwe recensies