• |
Erik Schumacher
Marc De Bock
Non-fictie

Waardering boekreview

7 januari 2019 De koe knikte ja
Erik Schumacher (1983) is een Nederlandse zelfstandige historicus en journalist die vooral schrijft over geschiedenis, film en dierenrechten.
De koe knikte ja’ is een pleidooi voor veganisme, een levenswijze die ernaar streeft het gebruik van dierlijke producten te vermijden. Geschreven vanuit een bekommernis voor het dierenwelzijn, de gezondheid, het wereldvoedselprobleem en het milieu. Met een vlotte pen en gestoeld op ijzersterke argumenten.
De auteur vertelt ons hoe de mensheid in het verleden steeds allerlei idiote rituelen en verhalen bedacht om ons eetgedrag te rechtvaardigen. Zo schonken priesters in het oude Athene voor de slacht water op de kop van de koe. Als die het water afschudde, riepen ze: “De koe knikt ja!”.
Maar er is ook vandaag nog steeds iets fundamenteel mis met de manier waarop we naar dieren kijken. Velen snappen nog steeds niet dat dieren een persoonlijkheid bezitten, met wensen en verlangens, met basisbehoeften die misschien niet radicaal verschillen van de onze.
De vleeseters verwijzen graag naar de natuur. Die is nu eenmaal zo bedoeld dat mensen dieren opeten. Onjuiste stelling, zo beweert Erik Schumacher. Want dan beroepen we ons op de wetten van de jungle.
Daarbij verwijst hij naar de Duitse filmregisseur Werner Herzog die veeleer chaos dan wel orde in de meedogenloze natuur ziet en in zijn films een bevreemdende kijk op de alledaagse werkelijkheid toont waarin onze culturele vooringenomenheden in twijfel worden getrokken.
Tenslotte vernemen we dat de schrijver stapsgewijs voor het veganisme koos. Vooral dankzij het  boek ‘Eating Animals’ (2009) van Jonathan Safran Foer. Hij spoort ons aan om ook de veganistische principes na te leven.

Naar mijn mening niet in alle gevallen praktisch toepasbaar. Maar we krijgen er wel een mooiere wereld voor terug.
Erik Schumacher
Marc De Bock
Non-fictie
-
_Marc De Bock -
Meer van Marc De Bock

_Van zelfde auteur

_Nieuwste recensies

Bekijk alle nieuwe recensies