Een van de goeie
Geschreven door Nadia Kara
  • 596 keer bekeken
  • minuten leestijd
  • Reacties

18 januari 2023 Een van de goeie – Aflevering 5: Gladys Ferro
'Da's een van de goeie': een uitspraak die bekend in de oren klinkt wanneer we spreken over Belgen met een migratieachtergrond die 'goed geïntegreerd' zijn – of toch, handelen en leven zoals van 'een echte Belg' verwacht wordt. In haar podcastreeks 'Een van de goeie' gaat Nadia Kara in gesprek met acht Belgen met een migratieachtergrond.
In de vijfde aflevering van Een van de goeie nodigt Nadia Kara de creatieve duizendpoot Gladys Ferro uit. Gladys heeft Rwandese, Italiaanse en Aziatische roots, iets 'waar Vlaams Belang heel veel schrik van heeft', zoals ze het zelf omschrijft. Want mixed zijn wordt niet door iedereen als iets positiefs gezien: in haar leven kreeg Gladys met allerlei commentaren te maken. Als kind merkte ze al hoe mensen haar anders percipieerden en behandelden, afhankelijk of ze met haar (witte) moeder of haar (zwarte) vader op stap was. 'Als ik met mijn papa ergens naartoe ging, werden we genegeerd of begonnen zij in het Engels tegen hem – omdat ze er sowieso van uitgingen dat hij geen Nederlands kon. Ik ging dan twee dagen later naar dezelfde winkel terug met mijn moeder, en dan werden we wel aangesproken en geholpen', herinnert ze zich.
Lees hier de algemene inleiding tot de reeks.
Gladys groeide op in een extreem witte, geprivilegieerde omgeving, in een van de rijkste gemeenten van Vlaanderen, en kreeg thuis de kansen om mee te doen met de 'luxe gewoonten' van haar klasgenoten. Maar zelfs met haar dure kleding en haar paardrijlessen voelde ze zich nog steeds anders, en vond ze haar plaats niet. Omdat ze geen begrip vond bij haar ouders, trok ze op haar 14de naar het centrum van Antwerpen, waar ze aan haar eigen leven begon: nieuwe wijk, nieuwe school, nieuwe vrienden. En eindelijk het gevoel dat ze zichzelf mocht zijn. Omringd door diversiteit en door mensen die trots waren op hun origine, vond ze herkenning en inspiratie.
Ze koos later voor een opleiding als schoonheidsspecialiste, een beroep dat ze op een bijna activistische manier uitoefent. Schoonheidsidealen zijn immers heel bepalend als het om mentale gezondheid gaat, zeker bij meisjes en vrouwen, en zeker bij meisjes met migratieroots. Omdat het schoonheidsbeeld nog steeds heel eurocentrisch is en de diversiteit van de maatschappij niet altijd weerspiegelt, kunnen jonge vrouwen van kleur of met gemengde roots snel denken dat er iets mis is met hun lichaam, met hun gezicht. 'Ik zag er volgens mensen niet uit hoe ik eruit moest zien, dus contourde ik mijn gezicht met make-up om meer aan dat beeld te beantwoorden', vertelt Gladys.
Tegenwoordig bepalen sociale media, nog meer dan de billboards en de magazines, wat de schoonheidsidealen zijn. Het 'Instagram face', zoals het genoemd wordt in een artikel van The New Yorker, wordt door het algoritme van Instagram bepaald. Het is een samenstelling van de gezichtskenmerken die het meest geliked worden door de gebruikers van het platform: amandelvormige ogen, Oost-Europese wenkbrauwen, volle lippen … Niet alleen ontstaat er een druk voor witte mensen om (door make-up, injecties of chirurgie) naar een etnisch ambigu ideaal te streven; het zorgt er ook voor dat mensen met gemengde achtergronden zoals Gladys, in vraag worden gesteld. 'Dat sommige mensen mij soms als wit percipiëren, omdat er zo veel witte vrouwen zijn die er nu etnisch ambigu uitzien, voelt alsof alle slechte ervaringen en beledigingen die ik in mijn jeugd heb meegemaakt mij nu worden ontkend', legt ze uit.
In de aflevering hebben Gladys en Nadia het verder ook nog over de 'migrantentrots' en over exotisme in relaties.
_Een van de goeie – Aflevering 5: Gladys Ferro
Een van de goeie – Aflevering 5: Gladys Ferro (foto © Darwin Cabrera)
Klik hier om de aflevering via jouw favoriete podcastplatform te beluisteren.
Een van de goeie
(Foto © Darwin Cabrera)
_Nadia Kara -
Meer van Nadia Kara

_Recent nieuws

Bekijk alle nieuwe berichten

_Populair nieuws

Bekijk meer populair nieuws